דלג לתוכןדלג לפוטר

מהו ממונה בטיחות?

בטיחות הוא מרכיב חשוב בכל פעילות שאנו עושים בחיינו, הן בהיותנו אינדיבידואלים ועל אחת כמה וכמה כאשר אנו בקבוצה. בכל פעילות שאנו עושים ישנם סיכונים בטיחותיים והיבטים בטיחותיים שיש לקחת בחשבון, אך כאשר מדובר בהתנהלות שלנו עם עצמנו, או בהתנהלות שלנו עם הקרובים לנו, אנו עצמנו באופן מובנה דואגים לבטיחות של עצמנו על פי מידת הזהירות ותשומת הלב המוטמעת באישיות שלנו. כאשר מדובר על מקום עבודה, מקומות התקהלות ואתרים ציבוריים העניין כבר שונה לחלוטין, וישנו צורך בגורם מוגדר וספציפי שיהיה אחראי על הבטיחות של הבאים למקום.

מניעה וניהול הבטיחות

אחראי על הבטיחות במקרים אלה נקרא ממונה בטיחות ותפקידו להיות אחראי על כל היבטי הבטיחות במקום לרבות בטיחות אש, בטיחות ציוד ומתקנים, בטיחות פעילות, בטיחות מבנית, בטיחות תפעולית וכדומה. את הבטיחות יש לתכנן בצורה יסודית תוך הכללת כל ההיבטים וזיהוי כל הסיכונים האפשריים לאנשים המגיעים למקום, תכנון הפתרונות הנדרשים למזעור הסיכון, וכן מתודולוגיות להתמודדות במקרים בהם הסיכון אכן התממש, וסיכון בטיחותי הפך לאירוע בטיחותי. המדובר על תפקיד בעל אחריות כבדה, שחייב להתבצע בצורה רצינית ויסודית בכל עת ולאורך זמן.

שגרות ופרוצדורות בקרה

חשוב להפריד בין ממונה בטיחות ובין ממונה בטחון שכן מדובר בשני תפקידים שונים האחראים שניהם על מזעור הסיכון לציבור במקום, אך מהיבטים שונים של בטיחות אישית מול בטחון אישי. עיקר תפקידו של ממונה הבטיחות הוא לנהל ולהוציא אל הפועל פרוצדורות המיועדות לבקרה על הבטיחות במקום, ביצוע בדיקות רלוונטיות סביב כל מוקדי הסיכון האפשריים, זיהוי תקלות וחוליות חלשות בשרשרת הבטיחות, ומתן מענה מיידי ומיטבי לכל מקרה בו קיים סיכון בטיחותי. כמו כן, כחלק מתפקידו של ממונה בטיחות עליו לגבש נהלים להתמודדות עם אירועים בטיחותיים במטרה ברורה אחת למזער את הנזק לציבור במקום ולצמצם אותו עד כמה שניתן.

ממונה בטיחות בקניון

כך למשל, בקניון מסחרי ישנו ממונה בטיחות האחראי על בדיקת מבנה הקניון אחת לפרק זמן קבוע מראש, בדיקת בטיחות קירות הזכוכית, המדרגות הנעות, מתקנים התלויים בתקרה ומהווים סיכון נפילה, יישום של אמצעים למניעת החלקה על רצפת הקניון, התקנת גדרות בטיחות במקומות גבוהים, ווידוא התקינות שלהם בכל עת, בדיקות תקופתיות למעליות בקניון, ווידוא תפקוד מלא ותקין של כל מערכות בקרת ובטיחות אש לרבות ספרינקלרים, יציאות חירום ואמצעי כיבוי וכדומה.

צוותי בטיחות

במקרים בהם מכלול הבטיחות במקום הוא גדול יחסית, ממונה הבטיחות אינו עובד לבד, ולצידו עובד עוזר או אפילו צוות של עוזרים האחראים על נושא הבטיחות, כשלכל אחד מהם ישנם תחומי אחריות משלו. מצבים אלה נכונים בעיקר למקומות עתירי סיכון כמו אתרי בנייה, מרכזי ספורט אתגרי, שדות תעופה וכדומה, בהם היקף הפרוצדורות וכמות תשומת הלב שיש לתת לנושא הבטיחות אינה יכולה לקבל את המענה הנדרש על ידי אדם אחד בלבד.

חברת ה.ב בטיחות מעבירה קורס ממונה בטיחות לפי תקנות ארגון הפיקוח על העבודה.

ממונה בטיחות בעבודה

פרסומים נוספים

הקמת מנגנון של נאמני בטיחות

ארגונים רבים מעוניינים לקדם את תחום הבטיחות בארגונם ולהגיע להישגים טובים יותר פועלים לשם כך בדרכים רבות ומשקיעים משאבים ותשומות ניהול לשם כך. אחד הכלים

קרא עוד »
x

צור קשר

    דילוג לתוכן