דלג לתוכן דלג לפוטר

הקשר הבלתי נפרד שמשפיע על החיים שלנו: מהו הקשר בין בטיחות לטכנולוגיה?

העולם הטכנולוגי מתפתח כבר עשרות שנים, וניתן לראות קפיצות בתחום ושיפורים מתמידים מידי יום ביומו. לעיתים נדמה כי עולמות התעשייה והעסקים משלבים את הטכנולוגיה בקצב מהיר יותר על ידי הטמעת מערכות מתקדמות אשר עוזרות לנהל ולנתח מגמות.
לעומת זאת, עולם הבטיחות צועד לאט יותר, עדיין מכיל בתוכו לא מעט תהליכים ידניים ומסורבלים, וניתן לראות כי קיימת התאמה בין היחס לבטיחות בארגונים להשקעה בטכנולוגיה.
ב-5 שנים האחרונות, החלה הטמעה של מערכות טכנולוגיות במטרה להציל חיי אדם כגון טכנולוגיות קיימות למניעת התנגשות בין מנופים, זיהוי נסיעה של מלגזות, איתור דליפות ועוד.
בבלוג זה, אני מבקשת ל"דבר" על טכנולוגיה לניהול הבטיחות, שמירה על חיי העובדים והקשר בניהן.

קריאה מהנה וניפגש בבלוג הבא,
הדס בלום

הגיע הזמן להתקדם גם בבטיחות

כיום, ישנן שתי דרכים טכנולוגיות עיקריות לניהול, המופיעות גם בעולם הבטיחות:

1. מערכות תיעוד:

מערכות אלו נועדו עבור מסמכים, סקרים, מבדקים, דו"חות ועוד, והן יותר משמשות לאחסון מידע תזכורות מתי יש לבצע סקר/ הדרכת בטיחות לעובדים וכו . אין בהן כמעט אוטומציה, והן לרוב נועדו לעזרתו של ממונה הבטיחות ולשיתוף נתונים בין מנהלים לבחינת עמידה בלוחות זמנים ומשימות.

2. מערכות חכמות:

מערכות אלו נוצרו מתוך הבנה כי נתונים לבד אינם מספיקים כדי לייצר תהליכים תומכי בטיחות.
עיקר ההבדל הוא שהן מתבססות על הבנת הקשיים של אנשי הבטיחות בנושאים מורכבים כגון מעקב ובקרה – ווידוא שכל משימה תתבצע לפי לוחות הזמנים, למצוא את צווארי הבקבוק בארגון, ואף לאבחן מגמות התנהגותיות באתרים השונים.
מערכות חכמות מגדירות בעלי עניין, תהליכים ולוחות זמנים והן תומכות בעשייה הבטיחותית על-ידי האצת התהליכים.
יתרה מזאת הבטיחות איננה שדה העיסוק היחיד של הארגון שנמצא תחת רגולציה, קיימים תחומים נוספים כמו איכות הסביבה, איכות, גהות ועוד. אותן מערכות חכמות יודעות לשלב בין התחומים ולאותת שהולכת ומתהווה בעיה, עוד בטרם החלה להשפיע על הארגון.
יכולות אלו מותאמות לכל ארגון, מפני שהיא עוזרת לו לעבור לעבודה פרואקטיבית, אשר נחשבת כאחד המפתחות הקריטיים להצלחה.
על ידי העברת המשימות הנ"ל להליכים אוטומטיים, קל יותר לאחראי הבטיחות להסתכל על המגמות בצורה אובייקטיבית ולמצוא נקודות לשיפור, דגלים אדומים או חוזקות שכדאי לשמר, וכך הוא יכול גם לחזק את הבטיחות בארגון וגם למנוע מצב של תאונות חלילה או עבירה על תקנות וחוקים.
על ידי הזמן שנחסך והפוקוס שנוצר, הוא יכול לייעל את העבודה שלו בצורה משמעותית אשר תשפיע על כלל ביצועי הארגון.

שיתוף ככלי לחיזוק הנאמנות והאחריות

יתרון נוסף של אותן מערכות הוא מתן האפשרות לשיתוף עובדים. בפוסט השני בבלוג דיברתי על שיתוף העובדים במידע חשוב וההשפעה החיובית של מהלך כזה.
הטמעת מערכת ייעודית לניהול הבטיחות, מאפשרת פיתוח תרבות של בטיחות, בה כל אחד בארגון מרגיש שותף שיכול להשפיע ישירות על האווירה הכללית ולטפל במחדלים בזמן אמת, לצמצם פערים ולהרגיש שהם יוצרים אימפקט אמיתי – ובכך האכפתיות שלהם לגבי סביבת העבודה גוברת משמעותית, ונוצרת אחדות שרק מתגמלת את הארגון ואת כל החברים בו.

למערכות החכמות יכולת לווסת את המעורבות כך שלא התהייה תחושה של "הצפה" אלא שליטה והתקדמות.
הוורסטיליות של אותן מערכות מאפשרת לכם גם לבחון את עצמכם בהשוואה למקרים במקומות אחרים, וכך תוכלו לדעת האם אתם נמצאים בסיכון דומה, ואיפה אתם כארגון עומדים בהשוואה לפערים שהתגלו באתרים אחרים.
כל אותם היתרונות מאפשרים לממונה הבטיחות להשפיע מיידית על רמת הבטיחות, להציב יעדים ברורים ולתת למנהלים לראות את קצב ההתקדמות שלהם ליעד בזמן אמת, ומהן הפעולות והמשימות שהוא נדרש להשלים.

לסיכום

כשאתם עומדים לבחור מערכת בטיחות לארגון שלכם, מעבר לתיעוד דרישות הבטיחות אני ממליצה בחום לבחון את ארבעת יכולות:

  • יכולת האצת תהליכים
  • שיתוף של כל המנהלים והעובדים מבלי לגרום ל"הצפה"
  • הצבת יעדים
  • זיהוי מגמות בזמן אמת

כל אלו מסתכמים לנקודה הקריטית – מערכת טובה יכולה וצריכה למדוד את הדופק ולהאיץ תהליכים תומכי בטיחות בארגון בכל רגע, ועל ידי בחירת מערכת שתיתן לכם את הכלים הנ"ל, תוכלו ליצור תמורות חיוביות שתשנה את כלל הארגון לטובה.
אם יש לכם עצות נוספות, אשמח לשמוע מכם. מעוניינים ליישם את העצות בפועל ורוצים שאעזור לכם להתניע את התהליך בארגון שלכם? מעוניינים בייעוץ על מערכות בטיחות? צרו עימי קשר ואשמח לתת לכם מענה, לרבות פרסום טיפים נבחרים בבלוג הייעודי שלי.

בברכת הצלחה בטוחה,
הדס

נאמן בטיחות בארגון

פרסומים נוספים

x

צור קשר

    דילוג לתוכן