דלג לתוכןדלג לפוטר

בטיחות לפני הכל – ומכל מקום: איך תעבירו הדרכות בטיחות מוצלחות בזום?

מאז מרץ, שיטת העבודה וההדרכה השתנתה, חלק ניכר מתבצע בזירה הדיגיטלית. למרות שעברה כמעט שנה, עדיין נותרה שאלה – איך מצליחים להעביר הדרכה בצורה אפקטיבית ב -ZOOM, כאשר נעלמה לנו שפת הגוף!

בתחום הבטיחות הנושא מהותי יותר. בהדרכות הבטיחות אנו רגילים להרגיש את המודרכים, לשתף אותם פיזית בהדרכות ויותר מכל מנהלים איתם שיח המאפשר יצירת ערך ולא רק להעביר את ההדרכה. אז איך אנחנו מצליחים לייצר עניין וגם להבטיח שהעברנו הדרכה והבטחנו את בטיחות העובדים וגם כמובן עניין?

את כל הטיפים והדרכים לעשות זאת, ריכזתי לכם בבלוג ייעודי על הדרכות בטיחות, זום ומה שבניהם.

הדס בלום

הקשיים:

למנהלים ולמדריכים רבים קשה לפעול כאשר הם לא יכולים "להסתכל בלבן של העיניים" של עובדים / מודרכים. שפת הגוף "השתתקה", וכתוצאה מכך הם נאלצים להתמודד עם ירידה ביכולות ההבנה והריכוז, קושי בהעברת מסרים ובנוסף, קשיים טכניים ותקשורתיים כגון חוסר סנכרון, "דיליי" וישיבה ממושכת מול המסך .

חשוב לזכור כי בכל דיון פנים אל פנים ישנם שני סוגים של תקשורת – תקשורת מילולית שכן מצליחה לעבור בזום ותקשורת של שפת גוף, המשפיעה על יותר מ-50% מהמסר. במצב הנוכחי קשה להעביר מסרים שאינם טכניים, וכמעט בלתי אפשרי להשפיע על תפיסות עולם ועמדות או להשפיע על הליכי חשיבה. ההיבט הטכני מקשה יותר באפליקציה להבין מאיפה מגיע הרעש או מי מדבר, מה שמאט את התקשורת.
במאמר זה, ריכזתי לכם מתודה לקיום הרצאה אפקטיבית בזום, למקסום התוצאה והבנת המסר.

הכנה מקדימה


ממליצה ללמוד את היכולות שמאפשרת התוכנה לדוגמה: יש מקום לצ'ט המודרכים יכולים לשאול שאלות תוך כדי, קיימת אפשרות לקבוע את סדר המשתתפים, ניתן לפתוח חדרי דיונים ולהקצות זמן לדיון. ניתן להדגיש ולכתוב על המצגת תוך כדי ההדרכה ועוד. הגדירו לכם את הזום בטרם תחילת עבודה.

ההכנה להדרכה מקוונת הינה בגדר חובה, והצלחת ההדרכה כולה תלויה בה.

בקשו מראש את רשימת המשתתפים ושננו את השמות והתפקידים שלהם (אל תסתמכו על השמות בזום) בכדי ללמוד מראש את יחסי הכוחות ונדע כיצד לפנות לכל אחד ואיך (אני תמיד מכינה דף עם שמות המשתתפים ותפקידים שיהיה מול העיניים).

התאימו את המצגת לסיטואציה: רשמו את מספר הטלפון שלכם בשקף הראשון (ורצוי גם בתחתית השקפים) להערות ושאלות שמבקשים במהלך ההרצאה. בשקפים עצמם התמקדו במסרים קצרים ודגש על וויזואליה, אשר יכולה להשלים את האלמנט הפיזי החסר. בנוסף, סדרו את השקפים לפי ראשי פרקים שישפרו את ההבנה.

חשוב להכין מראש דרכים להפעיל את המשתתפים – כאשר הם מבצעים פעולה תוך כדי (למשל כתיבה), יותר קל להם לזכור. דרך טובה לעשות זאת היא להכין מצגת נוספת עם שאלות/ הנחיות אותה מעבירים למשתתפים והם יצטרכו למלא, מה שישפר את אחוזי המעורבות, יעזור לזכור לטווח הארוך וישמש כסיכום.
הכינו לו"ז מסודר – מתי יוצג כל חלק? מתי יהיה זמן לשאלות? תכננו הכל מראש בדיוק מירבי.
הכינו בנק שאלות שיעזור לכם להעביר את המסר ולבחון את רמות הידע וההבנה במהלך ההדרכה.

תחילת ההרצאה

הכנתם את עצמכם? מעולה. עכשיו הגיע הזמן להכין את המשתתפים – אתם כאן בשבילם.
דרשו מכלל המשתתפים להדליק מצלמות – אתם צריכים לראות את רמת הנוכחות, ההיענות וההקשבה, ולהרגיש שאתם לא מדברים לקיר.
במידה ויש לבדוק נוכחות אל תבקשו מהמשתתפים להציג עצמם. קראו בשם משתתף ופנו אליו להצגתו.
הציגו להם את הנושא בקצרה ולאחר מכן ציינו את הלו"ז המדויק שתכננתם בשלב א' – מתי כל חלק מתחיל ונגמר ומתי ניתן לשאול שאלות. במידת הצורך, תוכלו לבקש מהם לשלוח מראש את השאלות בצ'אט או בוואטסאפ והזכירו להם כיצד משתמשים בכלים אלו.
ספרו למשתמשים מראש שאתם עתידים לשאול אותם שאלות – מה שישמור על מידת הקשב שלהם כדי "לא לצאת טיפשים" אל מול החברים.

שאילת שאלות ומענה עליהן

אל תשאלו שאלות "לחלל האוויר". מומלץ שתשאלו את השאלות שלכם כפנייה אישית לאחד המשתתפים תוך ציון שמו, מה "שיפקס" גם את הנשאל וגם את המשתתפים האחרים (הרי אמרתם זאת מראש).
כאשר אתם עונים על שאלות שנשלחו, אתם יכולים לציין את שם השואל ואף להעלות אותו בזום.
וודאו שיש שקט בעת שאילת השאלות.
מומלץ לשאול שאלות הכוללות את המגוון הבא:

א. שאלות בסיסיות: שאלות הדורשות ידע בסיסי, ומשמשות בתור תרגול מידי ברמות אתגר קלה ומחמאות על המענה (כל הכבוד, נכון מאוד וכו') אל מול בכירים ומנהלים. לדוגמא: "מהם הסיכונים בעבודה בגובה?"

ב. שאלות של הבנה: שאלות היוצרות חיבור לנושא ע"י קישור בין תוכן ההרצאה למה שקורה ונראה בפועל, המתבססות על חוויה אישית ויכולות לעורר דיון. לדוגמא: "באילו מקומות בעבודה אתה צריך להשתמש בסולם?" שימו לב – חשבו מראש על הדוגמאות שאתם נותנים, מפני שחלקן עלול להוות טריגר עבור חלק מהעובדים או להיתפס כנושא רגיש.

ג. שאלות של יישום: שאלות אלו הן שאלות פרקטיות המתייחסות לעתיד שלאחר ההרצאה, ועוזרות להבין כיצד ליישם את החומר הנלמד בשטח ולדמות התנסות בחומר החדש ומציאת פתרונות. לדוגמא: "באילו מצבים אתם חושבים שכדאי לכם ליישם עקרון אחד (עבודה עם סולם או במת הרמה) של עבודה בגובה?"

ד. בחינת אפקטיביות: אנחנו יודעים שאפקטיביות של הדרכה נבחנת בשטח רק כך נוודא את הצלחת ההדרכה. בכדי לקדם את הנושא, ניתן להציג שאלות וויזואליות כגון הצגת תמונות של מצבים שונים ושאלה האם מדובר במצב תקין או לא, הצגת סביבת עבודה ומה ניתן לשפר בה וכו'.

מסכמים מאמר – ומתחילים להדריך בזום

במהלך החודשים האחרונים, נתקלתי במרצים ומדריכים אשר מביעים תסכול מהמצב הקיים, ורק מחכים לחזור לשגרה. אני מבינה מאוד לליבם, אך חשוב לי להזכיר להם כי גם מצבים סבוכים אלו הם הזדמנות, ועדיין ניתן להגיע לתוצאות מרשימות על ידי יישום של עקרונות פשוטים – שילוו אתכם גם בימים בהם נוכל לחזור להדרכות במתכונת המסורתית.

אם יש לכם עצות נוספות, אשמח לשמוע מכם. מעוניינים ליישם את העצות בפועל ורוצים שאעזור לכם להתניע את התהליך בארגון שלכם? מעוניינים בהרצאות בטיחות בזום עבור העובדים שלכם? צרו עימי קשר ואשמח לתת לכם מענה, לרבות פרסום טיפים נבחרים בבלוג הייעודי שלי.

בברכת הצלחה בטוחה,
הדס

סקרי JSA

פרסומים נוספים

x

צור קשר

    דילוג לתוכן