דלג לתוכן דלג לפוטר

כל מה ש(לא) רצית לדעת על אבק ולא העזת לשאול

צמרמורות, כאבי ראש, שיעול, קשיי נשימה וחום גבוה

יואב גרשון ממונה בטיחות בחברתנו בטור לפייס בנושא:" אבק מסוכן – נזקיו ודרכי מיגון"

הידעתם ? האבק מהווה מטרד וגורם מזיק מאז ומתמיד רובנו לא מייחסים לאבק את הסכנות הטמונות בו ועל כן נדרש להדגיש את סכנותיו.

נזקיו לאדם ולסביבה רבים, ובעיקר לבריאות העובדים הנחשפים אליו תדיר בעבודתם, פגיעתו בגוף האדם יכולה להיות ישירה (מערכת הנשימה, בעיות בראייה, מערכת העיכול ובית הבליעה) או עקיפה (בהשפעות על העור, אם כי דבר זה יחסית נדיר).

נזקיו: מספר מחלות נשימתיות ידועות כנגרמות כתוצאה מחשיפה של העובדים לאבק אורגני: אסטמה, ברונכיט, odts, ביסינוזיס ( מחלה שנגרמת כתוצאה מחשיפה לכותנה גולמית),Organic Dust Toxic Syndrom (מחלה שמופיעה לאחר חשיפה לריכוזים גבוהים של אבק אורגני).

האבק נוצר עקב פעולות מסוימות (או עיבוד של חומר כל שהוא) ולעיתים די במשב רוח כמעט בלתי מורגשת על מנת להרים, לשאת ולשנע את האבק ממקום אחד למשנהו, אבק כזה נקרא "אבק איבוק" (process dust ) וכן – "אבק סביבתי" (general atmosphere dust ) אשר מקורו במוצקים דוממים ואשר לא נעשית בהם פעולת עיבוד.

הסכנות: מרבית חלקיקי האבק הזעירים שקוטרם קטן מ- 5 מיקרון מסוגלים לעבור דרך הסתעפויות דרכי הנשימה והם נכנסים אל מערכת הנשימה והריאות וגורמים נזק רב. חלקיקים אלו שאינם מתפרקים ומסיסים נותרים בריאות ובדרכי הלימפה וגורמים, כאמור נזק. סוגים רבים של אבק אורגאני מגרים מאד וגורמים לתגובות אלרגניות קשות. ישנם סוגי אבק הקשורים בסרטן הריאות (כדוגמת האסבסט) הגורם למחלת ה"אזבסטוזיס", אולם אלו יחסית נדירים במגזר החקלאי ואופייניים יותר לתעשייה או לענף הבניין.

אז מה עושים ? עושים בטיחות ! ציוד מגן אישי: ישנן שתי דרכים לטפל באבק המסוכן: האחת, סילוק ואיסוף האבק הנוצר על ידי מערכות שאיבה – אלה כמעט ולא ישימות בשטחים פתוחים, ולמעט הרטבה של האזור המעובד על מנת להקטין את ריחוף האבק לא ניתן לעשות הרבה, לעומת זאת מומלצת וכדאית הדרך השניה – והיא כאמור ההגנה האישית על העובד. יש לזכור כי גם ביגוד ארוך (הנדרש בעבודה) עלול להוות "גורם אוסף וסופג" בפני עצמו, את הבגדים בסוף יום יש לתלות במקום נקי ומאוורר לאחר ניעור ו/או כביסה – על מנת להוציא מתוכם את האבק שהצטבר בהם. הגנת העיניים ודרכי הנשימה היא קריטית, יש להשתמש במסכות חד פעמיות ("נשמיות") מתאימות ולהחליפן בעת הצורך, על העיניים יש להגן עם משקפיים אשר אוטמות היטב כל חדירה, גם של חלקיקים מיקרוניים. עובדים החשופים דרך קבע לאבק חייבים לעבור בדיקות רפואיות תעסוקתיות כנדרש עפ"י התקנות הישימות, שילוב של כל אחת מהשיטות ו/או שתיהן גם יחד – הן המומלצות.

כולנו חשופים לאבק לסיכונים ולפגיעות מאבק בעיקר עובדים בעבודות תשתית, כבישים ובנייה גם אבק שהוא נמצא בגדר מטריד בלבד עם הזמן הופך למזיק ומסוכן ולכן נדרש ניטור סביבתי, אולם ובעיקר אישי ושימוש עקיב ונכון באמצעי ציוד המגן האישי שמרו על עצמכם !!!!!

ה.ב בטיחות מתמחה בתחום הבטיחות. אנו מעבירים הדרכת בטיחות לעובדים בארגונים וחברות

פרסומים נוספים

x

צור קשר

    דילוג לתוכן